“De geluidskwaliteit van onze nieuwe OTOS portofoons is echt verbeterd. We kunnen nu sneller en veiliger werken.”
“Het probleem met onze oude portofoons was het beperkte geluidsvolume. Als stuwadoors werken we vaak in rumoerige omgevingen als scheepsruimen, bij draaiende machines of in Bobcat cabines. Ondanks oortjes en een microfoon aan je jas, konden we lang niet altijd goed communiceren. En dat was echt een probleem.”
Dit zegt Stephan Kommeren, Supervisor Operations bij Maja Stuwadoors in Amsterdam. Het bedrijf heeft een aantal drijvende en een vaste kraan in gebruik voor de overslag van bulkgoed. Bij het laden en lossen werken de teams verspreid over verschillende plekken. De kraanmachinist stuurt vanuit de hoge cabine een grijper aan die de lading verplaatst. “We hebben grijpers van 5 tot 29 kuub en poliepgrijpers voor schroot verlading.” De overige bemanningsleden zijn aan het werk in de soms kolossale scheepsruimen en aan dek van de schepen. De laatste 5 procent lading verzamelen we met een kleine graafmachine, de Bobcat, op 1 plek zodat we ook de laatste restjes kunnen lossen.”
Echter, de stuwadoors kunnen elkaar lang niet altijd zien, terwijl ongestoorde communicatie bepalend is voor een goede en veilige uitvoering en zelfs levens kan redden. Wanneer bijvoorbeeld de grijper het ruim in daalt, moeten de overige teamleden niet toevallig op die plek aan het werk zijn. Kortom, de portofoon is onmisbaar.
Bij Maja stuwadoors gebruiken ze circa 20 portofoons en drie gereserveerde frequenties. Drie voor de normale bedrijfsvoering en een noodkanaal. Stephan vertelt: “In de haven worden zo ongelooflijk veel portofoons gebruikt dat open kanalen voor ons werk niet bruikbaar zijn. Verder moeten de porto’s wel tegen een stootje kunnen in ons soms stoffige werk in alle weersomstandigheden. ATEX is ook geen overbodige luxe. En willen we liever niet dat ze uit je borstzak duikelen als je voorover buigt. Zo’n ruim is behoorlijk diep voor een vallende porto. Net als het water in de haven.” Er is geen repeater nodig, omdat de standaarddekking het werkterrein goed bestrijkt.
Met die eisen is Hoofd Technische Dienst Henk Keijzer naar OTOS LMR Systems gestapt. Al lang het vaste contact voor vragen rond de portofoon. Zij hebben de situatie ter plekke geanalyseerd en hebben een aantal proefexemplaren uitgeleend voor praktijktesten. Zo konden de gebruikers zelf ontdekken welke type het best bevalt. Al snel kozen zij voor de Kenwood NX3200E3. Aansluitend zijn de eerste exemplaren, inclusief bijpassende oortjes en microfoons, door Stephan Kommerens’ mensen in gebruik genomen. Zij zijn enthousiast en stelden met Amsterdams gevoel voor overdrijving voor er gelijk maar honderd te bestellen. Stephan Kommeren lacht: “We hebben gekozen voor een gefaseerde invoering, omdat het toch best een aanschaf is. Maar de nieuwe porto bevalt uitstekend en daar gaat het om. De geluidskwaliteit is echt verbeterd. We kunnen nu sneller en veiliger werken.”
Kies voor communicatie waar u op kunt vertrouwen.